Grupa 2.0 Sp. z o.o. reprezentuje 20 polskich sieci handlowych (ponad 250 sklepów),
działając pod szyldem "Bliski". Misją Grupy 2.0 jest zapewnienie wsparcia Partnerom
Grupy w budowaniu oferty wartości umożliwiającej konkurowanie na zmieniającym się
rynku detalicznym. Grupa 2.0 odpowiada m.in. za negocjacje warunków handlowych.
Wyzwanie
Klient poszukując nowych możliwości rozwoju i skutecznego sposobu motywowania pracowników, zdecydował się przeprowadzić kontrolowany eksperyment z wykorzystaniem naszej platformy, weryfikując czy to innowacyjne rozwiązanie będzie dawać mu przewagę konkurencyjną. Dziś już wiemy, że wyniki pilotażu są spektakularne.
Po wstępnych rozmowach i analizie dotychczasowych działań szybko przeszliśmy od teorii do praktyki, rozpoczynając współpracę w styczniu 2024 roku – pilotaż trwał od marca do maja. Rezultaty współpracy były widoczne już w pierwszym tygodniu. Wszystkie kategorie produktowe (mięso, artykuły spożywcze i przemysłowe) odnotowały wzrosty sprzedaży - do tego stopnia, że nakład niektórych produktów wytypowanych do udziału w kampanii wyczerpał się już po kilku dniach.
Cele projektu
Głównym celem platformy Tribeware jest zwiększenie efektywności każdego pracownika. W przeciwieństwie do wielu programów gamifikacyjnych (w tym prostych konkursów), system został zaprojektowany tak, aby dostarczać użytkownikom wskazówek krok po kroku, aby z dnia na dzień ulepszać pracę każdego z nich. Projekt pilotażowy miał zweryfikować, czy w przypadku sieci sklepów Bliski te założenia się sprawdzą.
Ta weryfikacja jest wielowymiarowa i dotyczy parametrów takich jak:
- wspieranie aktywnej sprzedaży i jej zwiększenie w sklepach stacjonarnych
- możliwość sterowania sprzedażą produktów promowanych przez partnerów
- wpływ na motywację pracowników do osiągania wyznaczonych celów
- rozwój pracowników i ich umiejętności sprzedażowych poprzez łączenie teorii z praktyką
- poprawa komunikacji z rozproszonym personelem, wymiana doświadczeń pomiędzy pracownikami i transfer wiedzy
Harmonogram projektu
Nasza metoda pozwala na osiąganie powtarzalnych rezultatów i jest zdyscyplinowana zarówno pod względem sposobu działania jak i czasu. Uruchomienie projektu raczej nie przekracza miesiąca, a zaangażowanie klienta na tym etapie sprowadza się do 1-dniowego warsztatu i akceptacji gotowych kampanii. Pierwsze rezultaty są widoczne zwykle już po 2-3 tygodniach, a większość projektów osiąga założone cele i stabilizuje się na wysokim poziomie w ciągu 6-8 tygodni.
Harmonogram wdrożenia projektu za każdym razem jest opracowywany indywidualnie i zależy nie tylko od założeń projektu czy dostępności zespołu po stronie klienta, ale także ilości i jakości materiałów edukacyjnych, procesu akceptacji oraz dynamiki użytkowników.
19.01.2024 – warsztaty kick-off i opracowanie harmonogramu prac
26.01.2024 – przygotowanie materiałów merytorycznych do zadań na platformie
1 - 2.02.2024 – działania techniczne: przygotowanie aplikacji i jej personalizacja
12 - 29.02.2024 – rekrutacja użytkowników do programu
4.03.2024 – webinar dla pracowników rozpoczynający program
Marzec – maj – cykliczne spotkania statusowe
12.06.2024 – podsumowanie pilotażu i negocjacje dot. wdrożenia w całej organizacji
Perspektywa użytkowników
Platforma Tribeware, dzięki przemyślanym scenariuszom i zdefiniowanym celom, wpływa na nawyki i zachowania pracowników, którzy nie tylko cyklicznie poprawiają wskaźniki biznesowe takie jak sprzedaż, jakość obsługi klienta czy wydajność produkcji, ale także zdobywają nową wiedzę i rozwijają się w oparciu o indywidualne możliwości.
Korzyści dla pracowników z udziału w programie:
- Czytelna komunikacja: źródło informacji o produktach i praktycznych wskazówek dotyczących pracy w sklepie Bliski
- Wymiana doświadczeń: Możliwość dzielenia się wiedzą, opiniami i najlepszymi praktykami z kolegami i koleżankami z całej sieci
- Rozwój: materiały w formie „pigułek wiedzy” pomagające wdrażać teorię w praktyce np. techniki sprzedażowe, język korzyści czy zbijanie obiekcji klienta
- Atrakcyjne nagrody: za aktywny udział i zaangażowanie przyznawane są punkty wymieniane na atrakcyjne nagrody
Statystyki:
- Wyraźny wzrost sprzedaży:
- w pierwszym miesiącu - 294% powyżej zakładanego targetu
- w drugim miesiącu - 316% powyżej zakładanego targetu
- w trzecim miesiącu - 370% powyżej zakładanego targetu
- 97% użytkowników logowało się do platformy regularnie kilka razy w tygodniu, co oznacza, że platforma dobrze „przyjęła” się w organizacji
- 99% użytkowników aktywnie podejmuje misje i realizuje zadania dostępne na platformie
- Wskaźnik NPS w skali od -100 do 100, wynosi 53; zgodnie z definicją wartości dodatnie uznawane są za wynik dobry, a wartości powyżej 50 za doskonały
Zapytaliśmy pracowników korzystających z aplikacji Tribeware co sądzą o programie „Razem z Bliski-m”. 90% osób wykorzystuje wskazówki zawarte w programie do codziennej pracy, a 84% osób uważa, że program jest przydatny w realizacji celów sprzedażowych.
Wybrane opinie:
„Zdobywanie wiedzy jak zachęcić klientów i w jaki sposób przedstawiać asortyment by go sprzedać.”
"Najbardziej podoba mi się to że nasza praca, czyli polecanie produktów ma odzwierciedlenie w nagrodach.”
„Pozytywne nastawienie koleżanek i kolegów do pomocy w realizacji celów założonych w aplikacji.”
„Przekazanie wiedzy przydatnej do radzenia sobie z trudnymi klientami było w porządku .Motywujące jest zdobywanie nagród i zdrowa rywalizacja.”
Rodzaje zadań i nagrody
W projekcie „Razem z Bliski-m”, użytkownicy zgodnie ze scenariuszem, codziennie otrzymują określone komunikaty. Wśród nich znajdują się wiadomości i zadania spełniające inne cele. Dla przykładu, od marca do maja wystartowały 93 zadania sprzedażowe, a ich średnia wykonalność wynosi 83%.
Mamy między innymi komunikaty/misje:
- aktywizacyjne (przypominajki dotyczące wymian punktów na nagrody)
- sprzedażowe (opracowane w formie wyzwań)
- angażujące (zachęcające do przygotowania i sfotografowania ekspozycji)
- związane z planowaniem (przypominające personelowi o odpowiednim zatowarowaniu)
- edukacyjne (infografiki zawierające informacje teoretyczne i quizy sprawdzające wiedzę)
- pozyskujące informację zwrotną (w formie ankiet lub zachęt do komentowania)
Katalog nagród One2tribe to ponad 10 000 przedmiotów. W tym projekcie, użytkownicy mieli do dyspozycji nagrody takie jak: AGD, biżuteria, bagaż, gadżety czy książki. Użytkownicy najchętniej wybierali:
- Maty do akupresury
- Gofrownice
- Blendery
- Kije do trekkingu
- Opiekacze
Jedną z istotnych korzyści wdrażanych przez nas programów grywalizacyjnych jest tzw. transfer wiedzy. Każda organizacja ma swoje DNA, w postaci dobrych praktyk i wiedzy, która jest rozsiana w całej organizacji - mają ją pracownicy operacyjny oraz ci na pierwszej linii, a centrala często nie ma do niej łatwego wglądu.
Dzięki naszej metodzie, w naturalny sposób identyfikowani są liderzy danych kompetencji, a następnie wspierani w procesie dzielenia się wiedzą.
W praktyce, jest to system ankiet i wirtualna przestrzeń na komentarze, w której pracownicy dzielą się swoimi pomysłami, a ci najlepsi przekazują słabszym swoje metody i triki. W 3 tygodniu trwania projektu pilotażowego, podczas analizy wyników dotyczących produktów wędliniarskich, zauważyliśmy potrzebę wprowadzenia działań wspierających zadania na platformie poprzez aktywności realizowane bezpośrednio w sklepie. Wprowadzono możliwość degustacji wyrobów, która przyczyniła się do znacznego wzrostu sprzedaży produktów w sklepach, które w dotychczas osiągały niezadowalające wyniki w sprzedaży.
Sukces, nie tylko w sprzedaży, ma wiele składowych. Zaobserwowaliśmy, że zestawienie atrakcyjniejszej ceny, lepszej ekspozycji produktów oraz aktywności pracowników w aplikacji, wpływające na ich nawyki, to synergia pomiędzy działaniami biznesowymi, a użyciem rozwiązania Tribeware.
Podsumowanie
Rezultaty 3-miesięcznego pilotażu przeprowadzonego w 7 sklepach sieci Bliski jednoznacznie potwierdzają, że opracowana przez nas metoda oraz aplikacja Tribeware wpływają na wzrost sprzedaży. Odpowiednio przygotowane scenariusze działań oraz treści pomagają pracownikom osiągać określone cele zwiększając ich zaangażowanie i motywację.
Osiągnięcia:
- Wzrost sprzedaży średnio 327% powyżej zakładanego targetu we wszystkich kategoriach produktowych w kampaniach aktywnej sprzedaży
- Uporządkowanie procesu sprzedaży sugerowanej oraz usprawnienie kontroli tego procesu.
- Wyraźnie zauważalny wzrost motywacji pracowników oraz ich chęci do poprawy wykonywanych zadań zarówno w aplikacji jak i w pracy.
- Aktywne wykorzystanie platformy jako narzędzia komunikacyjnego do wymiany informacji między pracownikami.
- Zauważalna zmiana zachowań pracowników w obszarze polecania produktów i zachęcania klientów do zakupu.
- Wzajemne motywowanie się pracowników do osiągania jak najlepszych wyników w ramach zadań grupowych.
- Bardzo pozytywna reakcja pracowników na tzw. microlearning - "pigułki" wiedzy są codziennie prezentowane na platformie i pozwalają na doskonalenie się pracowników.
„Jako Koordynator Grupy Handlowej poszukiwaliśmy narzędzia, które pozwoliłoby nam docierać bezpośrednio do pracowników sklepów - zarówno w aspekcie sprzedażowym jak i informacyjnym. Zależało nam również na wsparciu dla działów handlowych sieci partnerskich w tym obszarze komunikacji. W sferze koncepcyjnej platforma one2tribe wydawała się innowacyjna, zdecydowaliśmy się więc na pilotaż w jednej z naszych sieci partnerskich.
Osiągnięte w testach wyniki okazały się wyjątkowo satysfakcjonujące. Wdrożenie aplikacji Tribeware znacząco wpłynęło na zwiększenie sprzedaży w sklepach Bliski. To rozwiązanie, wspiera nas także w efektywnej komunikacji z rozproszonymi zespołami. Dzięki gamifikacji, rutynowe czynności ekspedientów stały się ciekawsze – pracownicy mają motywację do codziennego przyswajania wiedzy i udziału w wyzwaniach sprzedażowych - a wywołane wśród nich zaangażowanie jest widoczne we wszystkich obszarach pracy sklepu.” - mówi Sebastian Bombała, Prezes Zarządu w Grupa 2.0 Sp. z o.o.
Chcesz się przekonać, czy nasze rozwiązanie sprawdzi się w Twojej organizacji?
Znajdź w kalendarzu dogodny termin i umów się na spotkanie online, klikając TU.
Our success story in
Grupa 2.0 Sp. z o.o.
Wzrost sprzedaży
Rozwój pracowników
Poprawa komunikacji w rozproszonym zespole